Van Eindhoven naar Heraklion

Altijd weer mooi hoe we anno 2015 zomaar even een eindje weg vliegen.

Zo lig je 's ochtends vroeg nog in je eigen bed en dan na een hele vroege wekker, rond half vier, sta je op en vlieg je gewoon even naar Kreta in Griekenland. Van west Europa naar het uiterste zuiden van Europa. Het is altijd weer een heel avontuur om zo in een dag tijd, zo'n omschakeling te maken. Dagen er voor gepakt en alles klaargezet en enigszins slaperig staan we op in een donkere ochtend om onze auto vol te laden met twee megakoffers vol met zomerspullen, zoals badpak en bikini, snorkel en duikbril... We lijken wel gek.

Terwijl het in Nederland nog best fris, nat en winderig is gaan wij naar de zon. Als we als een dief in de nacht zachtjes de straat uit rijden, zitten we nog enigszins verdwaasd in de auto. We rijden in het pikkedonker na een veel te korte nacht van Breda naar Eindhoven alwaar ons avontuur gaat beginnen. Het is rustig op de snelweg. Ik mijmer over eerdere Griekenland reizen.

Enkele jaren geleden waren we al eens op Kreta geweest en verbleven in Agios Nicolaos aan de oostkant van het mooie en het meest zuidelijkst gelegen eiland van Griekenland. Toen hadden we in juni al een eerste hittegolf te pakken en kwamen de temperaturen niet onder de 30 graden. Bloedjeheet dus en dan doe je niet zoveel meer. Zonde eigenlijk maar meer als Knossos en een paar plaatselijke dorpjes hadden we niet gezien. Daarom wilden we nog een keer terug. Dit keer meer naar het westelijk deel van het eiland. Vandaar een reis naar Rhetymnon geboekt want van daaruit kan je zo'n beetje het midden en westen gaan verkennen.

Eind april, begin mei zal het qua temperatuur beter te doen zijn.. en dat was ook zo. Variërend van 22 tot 27 graden was het heerlijk weer om van alles te onderzoeken en te ontdekken.

Ons vliegtuig staat al klaar als we aankomen. We zijn waarschijnlijk de eerste vlucht vandaag van een rondje of twee Eindhoven/Heraklion. We vertrokken vlot vanaf Eindhoven om tien voor half acht in de ochtend en na een voorspoedige vlucht met enige turbulentie boven zuid Duitsland kwamen we al gauw aan in Heraklion. Onderweg zagen we de besneeuwde bergen van Oostenrijk en het Griekse vaste land. Het was mooi helder weer vanaf Oostenrijk.

Na een prachtige busreis vanaf Heraklion van zo'n anderhalf uur arriveerden we in Rhetymnon en werden we afgezet bij Jason Appartementen. Ons driekamer appartement was luxieus voor Griekse begrippen en heerlijk ruim.

We pakken onze spullen uit en de kinderen springen meteen daarna in het zwembad. Het water is volgens mij steenkoud maar dat kan hun niet schelen. Ze zijn op vakantie en daar hoort een zwembad bij.

's Avonds eten we in de Venetiaanse haven van Rhetymnon, wat een luxe.. wat een wereld leven we toch in. Dat dit zo maar kan...