Spili, dorp van de waterspuwende leeuwenkoppen

Een toeristisch dorpje midden in de bergen van Kreta. Dat is Spili. Het heeft zijn aantrekkingskracht te danken aan het water wat daar glashelder en gelijk drinkbaar naar beneden stroomt. Of het nou bronwater of smeltwater is, ben ik niet helemaal achter maar de bewoners van Spili hebben er iets bijzonders van gemaakt met een Venetiaanse waterkunstwerk.

Ze hebben de constante waterstroom weten te begeleiden naar een kanaalsysteem waar het voortdurend en gelijkmatig verdeeld uit stroomt via rijen leeuwenkoppen. Het ziet er indrukwekkend uit als je er staat en al die leeuwenkopjes water ziet spuwen.

Het water zou helend zijn, is mij verteld. Je moet je ogen er in wassen en het drinken, dat is goed voor je. Uiteraard doe ik dat dan braaf want baat het niet, schaadt het in dit geval ook niet. Het water was heerlijk van smaak zoals zuiver helder water in de natuur kan zijn en vooralsnog ben ik er niet ziek ofzo van geworden. Heerlijk verfrissend dus.

Verder kan je in Spili een bisschoppelijk paleis bezoeken, een terrasje pakken in een idyllische omgeving en de onmiskenbare rij met toeristische winkeltjes bezoeken. Er is voldoende gratis parkeergelegenheid op diverse gemeente parkeerterreinen. Dat hebben ze hier goed geregeld. Er is ook een nog lokaal Health Centre wat als plaatselijk ziekenhuis dienst doet.

Spili is een leuk dorp om in te wandelen.. gewoon even doen.. als je er toch doorheen komt! Het is de moeite waard.