Avond programma

We maken er een gewoonte van om 's avonds lekker te gaan eten in de oude stad van Rhetymnon. Als het donker wordt krijgt de stad een sprookjesachtige sfeer en wordt het oude stadscentrum eindelijk een paar uur afgesloten voor al het gemotoriseerd verkeer. Er heerst dan wat meer rust in de straatjes en pleintjes en je kan dan slenterend alle winkeltjes op je gemak bezoeken en een terrasje pakken zonder uitlaatgassen.Dat is wel zo prettig.

Rhetymnon kent een bedrijvig centrum met veel winkeltjes, souvenirshops, kledingzaken en restaurantjes waar je van alles kan eten uit de Griekse en Italiaanse keuken. Souvlaki, moussaka, gyros, pizza's, spaghetti, tortellini en vleesgerechten zoals lam, varken en kip. Rundvlees zie je hier ook wel op de kaart staan maar het is voornamelijk kip, varken en schapenvlees.

Overal zie je van die grote grillen en haarden staan waar ze het vlees al overdag in roosteren en de geur van gebakken vlees en BBQ komt je al vanaf 1 uur 's middags tegemoet. Vaak op hout(skool) gestookte ovens die me herinneren aan vakanties als kind in Frankrijk waar je dat ook altijd zo rook op de campings. Ik was vroeger als kind vaak op 14 juli, de nationale feestdag in Frankrijk, daar op vakantie en dan is het een goede gewoonte daar om een varken of geit aan het spit te draaien. Voor mij staat een vuurlucht gelijk aan BBQ en gezamenlijk zomers buiten eten... gezellie met heel veel andere mensen, samen eten, samen feesten.. lachen, kletsen en dat alles onder een sterrenhemel ergens in een warm land. Die associatie heb ik zelfs nog als ik 's winters in Nederland de hond uitlaat en de open haardvuren rook ruik die door de schoorstenen komt.

We ontdekken buiten het ambachtelijk gemaakte Italiaanse ijs ook heerlijke frozen yoghurt toetjes, evenals de ijsfrappé.. een soort koude koffie met vanille ijs.. heerlijk... Ik heb het dan ook gepresteerd om in 10 dagen tijd, 2 kilo aan te komen.. das dan wel weer een nadeel van zo'n voordeel van zoveel lekkers
Wink